sunnuntai 26. tammikuuta 2014

New York Ravintolavinkit (Osa 1)

Alkuvuodesta tehty viikon reissu New Yorkiin oli loistava ja täynnä mitä mahtavampia kokemuksia. Nähtävyyksien ja kaupunkiin tutustumisen rinnalle lähes yhtä merkityksellisiksi nousivat myös herkulliset ravintolakokemukset, joita reissulta ehti kerääntyä melkoinen määrä. Hotelliimme ei kuulunut aamupalaa eikä muitakaan aterioita, joten ruoka ja syöminen lohkaisivatkin ison loven matkabudjettiin. Mutta erilaiset ruokakokemukset ovat osa reissaamista ja yksi parhaista asioista matkalla, joten haluan jakaa hyviksi todettuja ravintolavinkkejä myös tänne blogiin. Nykkiä on jo nyt ikävä, mutta mennäkseen takaisin, on ensin palattava. Seuraavaa Nykki-reissua odotellessa siis!


Olive Garden

2 Times Square
www.olivegarden.com

Ensimmäisenä iltana suuntasimme hotellimme lähellä, Times Squarella, sijaitsevaan Italialaiseen ravintolaan, Olive Gardeniin. Nälkä oli melkoinen ja ruokapaikan oli löydyttävä lähistöltä, joten päädyimme menemään ensimmäiseen kivannäköiseen paikkaan. Pöytää saimme odottaa lähes pari tuntia, mutta pöydän saatuamme palvelu oli nopeaa ja ruoka hyvää. Tilasimme Spagettia lihakastikkeella yrttien ja valkosipulin kera sekä annoksen, joka sisälsi kevyesti paneroitua kanaa parmesaanilla, kotitekoista lasagnea ja kermaista Fettuccinepastaa. Lisäksi alkuun kuului kivan raikas salaatti. Näillä eväillä oli hyvä lähteä nukkumaan, ja näkemään unia ensimmäisestä Nykki-päivästä!



Les Halles
  
Les Halles Park Avenue
- 411 Park Avenue South (at 29th Street)
www.leshalles.net

Les Halles Downtown
- 15 John Street 

Anthony Bourdainin tunnetuksi tekemään Les Hallesiin olimme tehneet pöytävarauksen jo ennakkoon nettisivujen kautta, joka ei jostain syystä kuitenkaan ollut mennyt perille. Mutta ei hätää, mahduimme syömään ilman sitäkin. Ennakko-odotukset Les Hallesia kohtaan olivat suuret, olinhan lukenut suosituksia ravintolasta useampaan otteeseen ennen reissua. Les Halles-ravintoloitahan Manhattanilla on kaksi, toinen Park Avenuella ja toinen Downtownissa. Me kävimme Park Avenuen Les Hallesissa, koska sen sijainti oli meille parempi. 


Palvelu ravintolassa oli nopeaa ja asiantuntevaa, sekä ruoka herkullista! Minä otin listalta yhden ravintolan suosikkiannoksista, pihvin ranskalaisilla ja salaatilla. Melko perinteinen annos, mutta pihvi oli kyllä todella hyvä ja tarpeeksi tuhti pitkän päivän jälkeen. Miehen lautaselta löytyi hauska makkara-annos, joka sisälsi vasikanmakkaraa, frankfurter-makkaraa, porsaankuvetta, savustettua pekonia ja oluessa haudutettua hapankaalia. Tuhtia, mutta matkallahan täytyy herkutella!



McGee's Pub

240 W 55th Street (between Broadway and 8 Avenue)
www.mcgeespub.com

How I Met Your Mother- komediasarjan innoittamana kävimme katsastamassa tämän 55th Streetillä sijaitsevan irkkupubin, jonka ilmapiiri oli leppoisan kotoisa ja tunnelmallinen erityisesti alakerran takan loisteessa. Ruokalista oli kattava pubi-menuksi, löytyihän sieltä valikoima erilaisia alkupaloja, salaatteja, hampurilaisia ja keittoja, jokaiselle varmasti jotakin. Myöhemmin illalla lista vaihtui Late Night-menuun, josta sieltäkin löytyi annoksia pienempään kuten myös suurempaan nälkään.


Alkuun valitsimme listalta aivan todella herkullisen Beef Chili- nacholautasen, jossa oli jauhelihaa, Chipotlea, papuja ja runsaasti juustoa. Alkupalana kahdelle jaettavaksi tämä oli erittäin passeli, ja niin hyvin tämä nacholautanen maistui, että se täytyi käydä syömässä reissun aikana vielä toiseenkin kertaan. Aivan mahtava annos myös oluen kyytipoikana pienempään nälkään. 


Pääruoksi valitsimme molemmat listalta samanlaiset annokset, McGee's burgerit. Nämä herkulliset hampurilaiset sisälsivät murean ja niin maistuvan pihvin lisäksi ihanaa käristettyä sipulia, pekonia, Cheddar-juustoa ja St. Louise BBQ-kastiketta. Nam! Tämä herkullinen kokonaisuus tarjoiltiin ranskalaisten ja salaatin kera suolakurkulla höystettynä. McGee's oli meidän molempien mielestä ehdottomasti yksi parhaimmista ruokapaikoista tällä reissulla, joten kannattaa käydä!


Applebee`s

205 W 50th Street (between Broadway and 7 Avenue)
www.applebeesny.com

Applebee´s muodostui viikon reissun aikana Starbucksin ohella ehdottomaksi aamiaissuosikiksi, johtuen osittain sen sijainnista hotellimme viereisessä korttelissa. Aamut etenivätkin reissulla melko saman kaavan mukaan. Ensin aamukahville Applebee´siin, jossa suunnittelimme tulevaa päivää karttoja ja muistiinpanoja tutkien. Santsikupit kuuluivat hintaan, joten kahvia sai ryystää sen verran kuin mieli teki. Palvelu oli jouhevaa ja aamiaiset maistuvia.



Minä tyydyin tosin lähes joka aamu ihan perusbageliin juustolevitteen, marmeladin tai voin kera. Bagelissakin oli syömistä kokonsa puolesta. Miehen aamiaislistalta löytyi enemmän monipuolisuutta, esimerkiksi munakasta kinkkusuikaleilla ja pekonilla, leipää, perunapaistosta ja pannukakkuja kermavaahdolla ja mustikoilla. Aamiaispaikkana Applebee's oli siis mahtava löytö, ainakin meille!


Bill's Bar & Burger


85 West Street 
www.billsbarandburger.com

Piipahdimme Bill's Bar & Burgeriin pienelle välipalalle WTC:n muistomerkille mennessämme. Baarihan sijaitsee aivan 9/11 Memorialin vieressä, joten pieni tankkaus oli paikallaan ennen jonottamista. Päivä oli myös melko viileä, joten mikä mukavampaa kuin istahtaa hetkeksi lämpimään ja vain pällistellä ikkunasta ohimenevää katuelämää.


Minä valitsin listalta pelkät Steak Friesit eli lohkoperunat, jotka oli maustettu oikein kivasti jonkinlaisella pihvimausteseoksella. Meistä nälkäisempi nappasi listalta Bill's Burgerin, jossa oli pihvin, tomaatin ja salaatin lisäksi runsaasti juustoa ja maustekurkkupikkelssiä tietenkin herkullisen kastikkeen kera. Voi pojat, kylläpä taas kelpasi lähteä jatkamaan päivän puuhia näiden napostelujen jälkeen.


Jekyll & Hyde Club

216 West 44th Street (Between 7th and 8th Avenues)
www.jekyllandhydeclub.com

Kun olimme menossa katsomaan Phantom of the Opera-musikaalia, ajattelimme mennä syömään Majestic-teatteria lähes vastapäätä sijaitsevaan mielenkiintoiselta näyttävään ravintolaan. Ravintolaan astuessamme emme voineetkaan enää perääntyä, huomatessamme olevamme keskellä melkoista spektaakkelia. Enempää en paljasta, kannattaa käydä kurkkaamassa itse :) Me päädyimme tänne vahingossa eli mitä tästä opimme, kaikkia ruokapaikkoja ei kannata suunnitella etukäteen.
Ehdottomasti suosittelemisen arvoinen paikka!


Kuten jo äsken vihjailinkin, paikka oli hyvää esimakua tulevaa musikaalia ajatellen. Viihdyttävää showta seuratessa, napostelimme Chicken Wingsejä ihanalla Bourbon BBQ-kastikkeella höystettynä. Lisukkeena siipien kanssa tarjoiltiin varsiselleriä ja dippiä. Varsiselleristä Wingsejen kanssa innostuneena, täytyy näitä yhdistellä kyllä kotonakin. Ja sitten pääruokaan, joka oli herkullistakin herkullisempi Memphis-burgeri. Hampparin sisältä löytyi pihvin lisäksi vielä Pulled Porkia, rapeaa sipulia, Cheddar-juustoa ja coleslawta. Ja vielä lisukkeena ranskalaisia ämpärissä! Matka kohti musikaalia jatkui siis jälleen hyvin syönneenä ja oikein tyytyväisenä.


Lisää Nykkiä ja ravintolavinkkejä seuraavassa postauksessa!

torstai 16. tammikuuta 2014

Vuohenjuusto-omenalehtiset viikunahillolla

Mukavaa suolaista pikkupurtavaa viikunahillolla höystettynä. Makea viikunahillo sopii mielestäni kivan pirteästi tähän leivonnaiseen vuohenjuuston ja omenan kylkeen. Herkullista tarjottavaa vaikka kahvipöytään!

Ainekset:

lehtitaikinaa
omenaa
vuohenjuustoa
mustapippuria
viikunahilloa

Sulata lehtitaikinalevyt. Leikkaa yksi levy neljään osaan. Pese omena ja leikkaa siitä ohuita viipaleita. Viipaloi myös vuohenjuusto. Asettele omenaviipaleet ja vuohenjuustot lehtitaikinapalojen päälle. Mausta ripauksella mustapippuria. Paista uunissa 225-asteessa noin 10 minuuttia. Viimeistele leivonnaiset viikunahillolla. Tarjoile lämpimänä.


maanantai 13. tammikuuta 2014

Lohi-wasabinapit

Lohi-wasabinapit valmistuvat nopeasti ja ovat herkullista pientä napsittavaa. Wasabi antaa mukavasti potkua lohi-tuorejuustoseokseen ja sitä kannattaakin laittaa varoen. Yhdistelmä on kuitenkin loistava eikä siihen muita mausteita wasabin lisäksi enää tarvitse. Alkuperäinen resepti löytyy joulukuun RuokaPirkasta.

Ainekset:

graavilohta
maustamatonta tuorejuustoa
wasabia
ruisnappeja

Kuutioi lohi pieniksi paloiksi. Sekoita lohikuutiot varovasti tuorejuuston sekaan. Lisää wasabia maun mukaan. Sekoita hyvin. Tarjoile lohi-tuorejuusto-wasabiseos ruisnappien kanssa.


tiistai 31. joulukuuta 2013

Uuniperunat katkaraputäytteellä

Uuniperunat erilaisilla täytteillä ovat herkullista ja helppotekoista ruokaa. Jostain syystä olemme tykästyneet tähän yksinkertaiseen katkaraputäytteeseen, joka ei petä koskaan. Alla olevaan reseptiin en ole laittanut tarkkoja määriä, koska jokainen voi tehdä sitä siinä suhteessa kuin haluaa. Uuniperunat katkaraputäytteellä sopivat esimerkiksi hyvin alkupalaksi tai vaikkapa pääruoaksi uudenvuoden karkeloihin!

Ainekset:

isoja perunoita
keskikokoisia tai pieniä katkarapuja
creme fraichea
punasipulia
tuoretta tilliä
mustapippuria
suolaa

Pese perunat ja kääri ne yksitellen folioon. Kypsennä perunoita uunissa 200-asteessa noin tunti tai kunnes ne ovat kypsiä.

Valmista katkaraputäyte: Sulata katkaravut ja valuta ne hyvin. Kuori punasipuli ja hienonna se. Laita katkaravut kulhoon ja sekoita joukkoon creme fraichea. Lisää hienonnettua punasipulia ja tuoretta tilliä. Mausta mustapippurilla ja suolalla. Sekoita hyvin. Säilytä katkaraputäyte kylmässä tarjoiluun saakka.


sunnuntai 29. joulukuuta 2013

Kylmäsavuporo-leipäjuusto-punajuurisalaatti

Näin joulun jälkimainingeissa vuodenvaihteen juhlien ollessa jo aivan nurkan takana, palaan vielä hetkeksi jouluun ja herkulliseen joulupöydän salaattiin. Tämä salaatti sopii kyllä oikein hyvin myös uudenvuoden juhlintaan laadukkaiden raaka-aineidensa ja makumaailmansa vuoksi, joten vuotta ei tarvitse odottaa kunnes tätä salaattia pääsee tekemään. Poron kylmäsavupaisti, leipäjuusto ja punajuuret sopivat mahtavasti yhteen pähkinöistä nyt puhumattakaan. Lopputulos oli hyvin ruokaisa ja maukas sekä lisäksi salaatin ainekset täydensivät loistavasti toisiaan. Tarkoituksena oli viimeistellä salaatti juhlavasti jäisillä puolukoilla, mutta ilmeisesti notkuva joulupöytä vei kaiken huomioni ja puolukat unohtuivat. Seuraavalla kerralla sitten!

Ainekset:

poron kylmäsavupaistia
leipäjuustoa
punajuuria
salottisipulia
kurkkua
pekaanipähkinöitä
jäävuorisalaattia
lehtisalaattia
oliiviöljyä
mustapippuria

Huuhtele salaatit, kuivaa ne hyvin ja revi tarjoiluvadille. Keitä punajuuret ja jäähdytä ne hyvin. Paloittele kunnes ne ovat jäähtyneet. Huuhdo kurkku ja paloittele se. Kuori salottisipuli ja leikkaa se renkaiksi. Lisää punajuuret, kurkut ja sipulit salaattiin. Leikkaa poron kylmäsavupaistisiivut puoliksi ja asettele rullalle salaatin sekaan. Lisää lopuksi paloiteltu leipäjuusto ja pekaanipähkinät. Viimeistele salaatti lorauksella öljyä ja ripauksella mustapippuria.

Vinkki: Koristele salaatti jäisillä puolukoilla!

perjantai 27. joulukuuta 2013

Helppo Dijon-sinappi

Joulusinappia on tullut tehtyä jo kolmena peräkkäisenä vuotena tällä samalla hyväksi todetulla reseptillä, jonka olen joskus napannut jostakin lehdestä. Sinapista tulee melko voimakkaan makuista, koska siinä ei ole käytetty sokeria tai kermaa. Makeutuksena sinapissa on käytetty ainoastaan hunajaa, joka antoi sinapille oikein mukavan makuvivahteen. Viiniksi sinappiin soveltuu kuiva valkoviini, jonka ei tarvitse olla kuitenkaan kovin hapokas. Tällä kerralla valitsemani valkoviini oli ehkä hieman liiankin hapokas, jonka epäilen olleen syynä sinapin pieneen sivumakuun. Mutta hyvin sinappi silti kinkulle soveltui, eikä se syömättä jäänyt.



Ainekset:

2 dl kuivaa valkoviiniä
2 salottisipulia
2 valkosipulinkynttä
1 dl sinappijauhetta
2 rkl hunajaa
½ rkl öljyä
1 tl suolaa




 



Pilko salottisipulit ja valkosipulinkynnet. Keitä sipuleita valkoviinissä 5-10 minuuttia miedolla lämmölla. Siivilöi neste ja anna sen jäähtyä. Sekoita sinappijauhe jäähtyneeseen nesteeseen koko ajan sekoittaen. Lisää hunaja, öljy ja suola. Kuumenna hiljakseen kunnes sinappi paksuuntuu. Älä kuitenkaan keitä. Säilö sinappi puhtaaseen lasipurkkiin.


tiistai 24. joulukuuta 2013

Hyvää Joulua!

" Joulu tuoksuu piparille, kinkulle ja kanelille. 
Tonttu tupaan tupsahtaa, Joulumieltä toivottaa!" 

 Rauhallista ja makoisaa joulua kaikille blogia lukeneille!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...