Näytetään tekstit, joissa on tunniste Hyötykasvit. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Hyötykasvit. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 8. kesäkuuta 2014

Kesän hyötykasveja ja puutarhahommia

Kauan ja hartaudella odotettu kesä on vihdoin saapunut, joka tarkoittaa myös sitä, että pienoinen terassi- ja takapihapuutarha on herännyt jälleen talvihorroksesta eloon. Istutuspuuhat aloitin toukokuun viimeisellä viikolla, mutta vasta nyt sain aikaiseksi räpsiä muutamia kuvia tämän kesän viljelyksistä (tai ainakin viljelysten yrityksistä). Valkoiseen puulaatikkoon laitoin tuttuun tapaan basilikaa, timjamia, viinisuolaheinää ja uutena tulokkaana rosmariinia, jota kasvattelen nyt tänä kesänä ensimmäistä kertaa ja kerralla muutaman taimen voimin.


 
Puutarhalla tuli tehtyä myös muutamia heräteostoksia, koska uusia lajikkeitahan on aina mukavaa kokeilla ja seurailla niiden kasvua pitkin kesää. Toivotaan kovasti, että satoa saadaan, ainakin puutarhurin mukaan amppelitomaatin, amppelikurkun ja napostelupaprikan pitäisi olla lajikkeina hyvinkin satoisia mutta katsotaan nyt mitä tulee. Chilinkasvatuksesta viime kesänä innostuneena, päätimme hieman laajentaa chilivalikoimaamme ja nyt yhden ruukun sijasta chiliä kasvaa neljässä ämpärissä. Viime kesänä hyvinkin satoisaksi todettu Bhut Jolokia jatkaa eloaan vielä talvehdittuaankin ja satoa näyttäisi tänäkin kesänä tulevan. Bhut Jolokian lisäksi ostin taimen miedompaa keskitulista Loco- chililajiketta ja äidiltäni saadut kaksi chilintainta porskuttavat nekin jo kovaa vauhtia. Innolla siis odotan millainen chilikesä tästä kehkeytyy!


Viljelylaatikkoon laitoin viime kesän tapaan sipuleita sekä puna- että keltasipulia. Sipuleita iskin takapihalle myös yhden kukkapenkin reunaan, koska viime kesänä viljelylaatikon sipulit hupenivat parempiin suihin liiankin nopeasti, joten niitä kasvettelisi mielellään enemmänkin jos tilaa vain olisi. Tai olisihan sitä tietysti jos rakentelisi toisenkin viljelylaatikon mutta mennään nyt ainakin tämä kesä näillä. Viljelylaatikkoon kylvin myös salaattia kahtena eri lajikkeena sekä rucolaa ja pinaattia. Siemenet ovat lähteneet itämään hyvin ja näyttää siltä, että oman sadon salaattia ei tarvitse enää kovin kauaa odotella. Ainakin viime kesänä salaatti oli erittäin satoisaa ja omilla salaateilla mentiinkin pitkälle loppukesään, joten toivottavasti näin tulee olemaan myös tänä keäsänä. Pinaatti ja rucola ovat siemenistä kylvettyinä uusia tuttavuuksia, joten odotukset ovat korkealla! 

Puutarhalta ostin myös pari lehtikaalin tainta, jotka istutin ruohosipulin viereen. Lehtikaali on aivan liian aliarvostettu hyötykasvi ja sitä voisi viljellä enemmänkin, niin hyvänmakuisia ja monikäyttöisiä sen lehdet ovat. Sopii toivoa, ettei kaalitoukat iske ja tee tuhojaan!




lauantai 8. maaliskuuta 2014

Lehtikaali-kanawokki

Lehtikaali on erittäin terveellinen ja monikäyttöinen vihannes, jota olisi mukavaa käyttää keittiössä nykyistä enemmänkin. Se soveltuu moneen miedon makunsa ansiosta, erityisesti wokkeihin ja salaatteihin. Myös lehtikaalisipsit olivat ainakin omaan makuuni, reseptin voi käydä vilkaisemassa täältä. Mieheni kokkaama runsaalla lehtikaalilla höystetty wokki oli erinomaista ja chilillä viimeisteltynä ei siitä kyllä makuakaan puuttunut. Raaka-aineet olivat melko yksinkertaiset mutta maku sitäkin upeampi. Lehtikaalin ansiosta wokki säilytti kaivatun keveytensä eikä siitä tullut liian tuhtia. Riisiä ja broilerin paistileikkeitä kannattaa maustaa kunnolla pippurilla, jotta wokki saa makua. Lisäksi soijaa lisätään lopuksi maun mukaan.

Ainekset:
muutama kourallinen lehtikaalia
500 g broilerin paistileikkeitä
½-1 chili
1 iso sipuli
3 valkosipulinkynttä
n. 200 g riisiä
soijakastiketta maun mukaan

Keitä riisit pakkauksen ohjeen mukaan. Ruskista broilerin paistileikkeet kypsiksi. Mausta suolalla ja mustapippurilla. Paloittele leikkeet siivuiksi. Kuori sipuli ja valkosipulinkynnet, hienonna ne. Huuhtele chili ja viipaloi renkaiksi, poista siemenet. Kuullota sipuleita ja chiliviipaleita pannulla öljyssä ja lisää broilerin siivutetut paistileikkeet. Lisää keitetyt riisit. Huuhtele lehtikaalit ja revi lehdet pienemmiksi. Mausta wokkia soijakastikkeella ja sekoita hyvin. Wokki on valmista, kun pohja on rapsakoitunut. Näin wokki saa mukavaa tekstuuria ja suutuntuma on hyvin herkullinen.


torstai 17. lokakuuta 2013

Lehtikaalisipsit

Kivasti rouskuvat lehtikaalisipsit ovat mahtavaa ja terveellistä naposteltavaa. Näihin todella jää koukkuun, kun ottaa yhden, on pakko ottaa heti perään toinen. Mausteena käytin currya ja suolaa, mutta toki esimerkiksi chilijauhe tai moni muukin mauste sopii näihin sipseihin mainiosti. Avokado-wasabidipin (mitä suosittelen ehdottomasti kokeilemaan) tein lähinnä juuressipseille, mutta yllättävän hyvin se soveltui myös lehtikaaleille. Tämän terveellisemmäksi leffaeväät eivät voi enää mennä.



Ainekset:

lehtikaalia
oliiviöljyä
suolaa
currya
(tai muita mausteita maun mukaan)








Revi lehtikaalit paloiksi ja laita ne kulhoon. Poista paksuimmat lehtiruodit. Kaada sekaan loraus oliiviöljyä, kunnollinen ripaus suolaa ja currya maun mukaan. Sekoita. Lado lehtikaalit uunipellille leivinpaperin päälle. Paista uunissa noin 200-asteessa noin 10 minuuttia tai kunnes lehtikaalit ovat sopivan rapsakoita. Varo polttamasta lehtikaaleja! Lisää suolaa ja mausteita tarvittaessa.


Tarjoile lehtikaalit sellaisenaan tai erittäin herkullisen Avokado-wasabidipin kanssa. Alemmassa kuvassa myös mukavan rapeita juuressipsejä.

sunnuntai 6. lokakuuta 2013

Kesäfiilistelyä valokuvin

Syksyn ja pimeän, tihkun ja viiman puskiessa päälle, on mukavaa palata vielä hetkeksi valokuvien muodossa kesään ja omalle takapihalle hyötykasvien pariin. Viljelylaatikon keltasipulit ja punasipulit, salaatit ja retiisit kasvoivat hyvin. Tammenlehti- ja sekasalaatti antoivat satoa pitkälle loppukesään saakka ja sipulit maistuivat niin hyvin, että sadonkorjuun jälkeen ne loppuivat muutamassa viikossa. Retiisit taas olivat kiva lisä salaatteihin niin maultaan kuin väriltäänkin.




Chili oli tämän kesän ehdoton yllättäjä. Muutaman vuoden takainen chilikokeilu mielessä, odotuksemme eivät olleet kovin korkealla chilien tulisuuden tai edes kunnollisen sadon suhteen. Toisin kuitenkin kävi, Bhut Jolokian kasvattaessa runsaasti hyvinkin tulista ja kauniin punaista hedelmää.



Yrttilaatikon basilikat, sitruunamelissa, timjami, persilja, minttu ja viinisuolaheinä takasivat yrttien riittävyyden hyvin koko kesäksi ja osa jopa talven varalle. Myös lehtikaali ja pinaatti nousivat ehdottomiksi suosikeiksi kesän mittaan, ihania ja helppoja kasvatettavia. Näitä lisää ensi kesänä! 



perjantai 14. kesäkuuta 2013

Kuusenkerkkäsiirappi

Soul Kitchen- blogin kuusenkerkkäsiirapista innostuneena päätin itsekin kokeilla miltä kuusenkerkkäsiirappi maistuu. Mökkireissu sai siis oman ohjelmanumeronsa kuusenkerkkien metsästyksestä ja täytyypä todeta, että korkeaan aikaan olin liikenteessä. Monissa kuusissa kuusenkerkät kun olivat jo virahtaneet hieman liian pitkiksi. Sopivan määrän kerkkiä sain kuitenkin kerättyä ja niistä siirappiakin valmistettua :)


Ainekset:

4 dl kuusenkerkkiä
8 dl vettä
1,5 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria

Liota kerkkiä yön yli vedessä. Siivilöi kerkät seuraavana päivänä ja laita ne kattilaan. Lisää kattilaan 8 dl vettä. Anna kiehua miedolla lämmöllä 1-2 tuntia. Itse keitin noin 1,5 tuntia.

Siivilöi kerkät vedestä ja ota keitinvesi talteen. Laita keitinvesi kattilaan, lisää sokeri ja vaniljasokeri. Keitä miedolla lämmöllä 1-2 tuntia, kunnes koostumuksesta tulee siirappimaista. Itse keitin siirappia reilun tunnin ja lopputulos oli sopivan juoksevaa.

Siirapin valmiuden voit kokeilla vesitestillä. Laita lasiin kylmää vettä ja tiputa pieni määrä siirappia lasiin. Jos se ei liukene veteen heti, siirappi on valmista.

Kaada valmis kuusenkerkkäsiirappi puhtaisiin lasipurkkeihin ja anna jäähtyä. Tästä määrästä sain siirappia yhden pienen purkillisen, joten tästä pienempää määrää ei ole oikeastaan edes järkevää alkaa tehdä. Mutta kyllä tuosta yhdestäkin purkillisesta siirapin makuun pääsee! Ja jos kovasti innostuu niin ensi vuonna sitten suuremmalla kapasiteetilla keittopuuhiin. 



Vielä en ole ehtinyt valmista siirappia maistelemaan, mitä nyt hieman kuumana heti keittämisen jälkeen. Mutta hyvältä se vaikuttaa. Kuusenkerkkäsiirappi sopii hyvin jälkiruokien kanssa nautittavaksi, esimerkiksi pannukakun. Lisäksi kuusenkerkkäsiirappia on käytetty monissa yhteyksissä grillipihvien kanssa tai esimerkiksi marinadeissa maun tuojana. Nämäkin ehdottomasti kokeilemisen arvoisia!


torstai 13. kesäkuuta 2013

Niin ihanat hyötykasvit!

Tänä kesänä sain viimein oman pienen viljelylaatikon, joka on jäänyt parina edellisenä kesänä pelkäksi haaveeksi ajatuksen tasolle. Talvella voimistunut hyötykasvi-intoiluni kasvoikin kevään edetessä siinä määrin, että avomieheni tarttui sahaan ja vasaraan ja lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen. Innokkaana parvekepuutarhurina olen kasvatellut yrttejä useamman vuoden, vaihtelevalla menestyksellä tosin. Toiset yrtit ovat menestyneet, toiset taas eivät mutta kokeilut jatkuu :) Tänä kesänä olikin aika laajentaa yrtti-innostusta muutamiin muihin hyötykasveihin. Kiitos oman pienen pihan!

Keväällä oli melkoinen valinnan vaikeus, mitä viljelylaatikkoon sitten laittaisin. Liian hyviä vaihtoehtoja kun on aivan liikaa! Tällaisena amatööripuutarhurina päädyin kasvattamaan keltasipulia, punasipulia, retiisiä ja kahta salaattia. Sipulit olivat suhteellisen helppo valinta helpon kasvatettavuuden ja varman menekin vuoksi. Retiisejä taas on mukava lisäillä salaatteihin ja syödä vaikka sellaisenaan, lisäksi niidenkään kasvatuksen ei pitäisi mitään salatiedettä olla. Erilaisia salaatteja rakastavassa ja suurkuluttavassa taloudessa salaatin istuttaminen olikin päivänselvää, lajikkeiden valinnassa meinasi vain mennä pää pyörälle. Tällä kertaa viljelylaatikkoon valikoitui kuitenkin lehtisalaattia ja tammenlehtisalaattia. Eli näillä mennään!


 

Ihka ensimmäiset retiisit omasta retiisipenkistä nappasin tänään ja voi kun ne maistuivatkaan herkullisilta!
Näitä lisää kiitos!











Ja niinhän siinä ennakko-olettamusten mukaisesti kävikin, ettei yksi viljelylaatikko riittäisi kaikille kasvatettaville! Mutta onneksi takapihalta löytyi tilaa myös pienelle kukkapenkille. Kasvamassa on lehtiselleriä, ruohosipulia ja kokeilun vuoksi iskin maahan myös kaupasta ostetun (jo kynityn) lehtisalaatin ja rucolan. Rucolatupsu oli pakko laittaa ihan sen takia, että se on niin suurta herkkua enkä etsinnöistä huolimatta puutarhoilta rucolantaimia löytänyt. Ensi kesänä se voisikin olla yksi varteenotettava kasvatettava viljelylaatikkoon?



Sitten iki-ihanat yrtit! Niitä ilman kesä ei tunnu kesältä.

Ja taas pääsi avomies nikkarointihommiin! Valkoinen yrttilaatikko on juuri sopivan kokoinen terassille ja siihen mahtuu useampaa lajin edustajaa. Laatikossa kasvaa basilikaa, sitruunamelissaa, persiljaa, timjamia, viinisuolaheinää ja minttua. Näistä tämän kesän uusi tuttavuus on timjami. Muutaman kerran se on jo ruokiinkin päässyt mutta lisää makumatkoja on vielä tulossa!



Lisäksi terassilla kasvaa lehtikaalia, pinaattia, vielä lisää ihanaa basilikaa ja chili! Erityisesti chilin suhteen odotukset ovat korkealla. Lajike on tulista Bhut Jolokiaa, joten katsellaan kuinka täällä irvistellään jos satoa saadaan!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...