Näytetään tekstit, joissa on tunniste Risotot. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Risotot. Näytä kaikki tekstit

perjantai 30. elokuuta 2013

Tattirisotto Manchegojuustolla

Kävimme viime viikonloppuna vanhempieni mökillä ja tämän syksyn ensimmäisellä sienestysreissulla! Tyhjin käsin metsästä ei tarvinnut poistua, koska saalista löytyi jopa kolmea eri lajia. Herkkutatteja, kanttarelleja ja haaparouskuja. Tuottoisa reissu siis! Kuvassa ei itse asiassa näy edes koko saalis, koska sain siihen hieman lisäystä (herkkutatteja!) rämmittyäni illan hämärtyessä vähän lisää mökkimetsissä. Reissun jälkeen oli jo sen verran kiire saunomaan, että kuvat jäivät räpsimättä, kunnes olikin jo liian pimeää.

 

Maanantai-iltana valmistin herkkutateista mehevää tattirisottoa. Tattirisottoa maustoin timjamilla (olisi voinut laittaa enemmänkin!) ja basilikalla. Juustoksi risottoon valikoitui Manchego. Manchegohan on valmistettu lampaanmaidosta ja peräisin se on Espanjasta La Manchan alueelta. Kyseinen juusto on aivan ihanaa ja halusin kokeilla sitä risottoon, koska ennen en ollut sitä risotossa käyttänyt. Herkullista risottoa tuli, tosin noilla raaka-aineilla ei edes voi epäonnistua!

Ainekset tattirisottoon:

reilu ½ l paloiteltuja tatteja (kutistuvat paistettaessa)
3 dl risottoriisiä
n.  1 l kanalientä
1 sipuli
2 valkosipulinkynttä 
n. 2 rkl kuivattua timjamia (ensi kerralla laitan enemmän)
kourallinen tuoretta basilikaa
mustapippuria
Manchegojuustoa

Puhdista ja paloittele tatit. Kuori ja hienonna sipuli sekä valkosipulinkynnet. Ruskista tatit ja sipulisilppu tilkassa öljyä. Kaada riisit kattilaan ja kuullota öljyssä. Kaada kanalientä niin, että riisit peittyvät ja lisää lientä vähitellen sitä mukaa, kun se imeytyy riiseihin. Sekoita useasti. Keitä noin 20 minuuttia tai kunnes riisit ovat kypsiä. Lisää tatit, sipulit, valkosipulit sekä hienonnetut yrtit riisin joukkoon. Sekoita hyvin. Viimeistele annos Manchegojuustolla ja ripauksella mustapippuria. 



tiistai 11. kesäkuuta 2013

Kanttarellirisotto

Löysin pakastimen perältä vielä rasiallisen viime vuotisia kanttarellejä ja miettiessäni mitä niistä voisin kokkailla, tuli kanttarellirisotto ensimmäisenä mieleen. Eikun siis kauppaan ostamaan risottoriisiä ja parmesaania. Toivotaan, että myös tänä vuonna tulee hyvä kanttarellisato ja näitä herkkuja pääsee taas keräämään. On ne vaan niin hyviä!
 

Ainekset: 

200 g risottoriisiä
n. 4 dl paistettuja kanttarellejä
1 sipuli
3 valkosipulinkynttä
kourallinen basilikaa
n. 60 g parmesaania
7 dl -1 l kanalientä
oliiviöljyä 
Kuori sipuli ja valkosipulinkynnet sekä hienonna ne. Silppua basilikan lehdet hienoksi silpuksi. Valmistele kanttarellit. Jos kanttarellit ovat tuoreita, paista ne pannulla öljyssä ja mausta ripauksella suolaa. Jos otat kanttarellit pakastimesta, sulata ne ja paista pannulla.

Kuullota sipulia ja valkosipulia kattilassa tilkassa öljyä. Lisää riisit ja kuullota läpinäkyviksi. Lisää kanalientä vähitellen sen verran, että se ehtii imeytyä riiseihin ja kaada sitä lisää. Sekoita koko ajan. Keitä  noin 18-20 minuuttia. Lisää kuutioidut kattarellit ja hyvin hienonnetut basilikan lehdet. Lisää lopuksi parmesaania ja mausta mustapippurilla. Sekoita hyvin.
Koristele kanttarellirisotto basilikan lehdillä ja ripauksella mustapippuria. Tarjoile heti parmesaaniraasteen kera.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...