Näytetään tekstit, joissa on tunniste Säilöntä. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Säilöntä. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 6. lokakuuta 2013

Kesäfiilistelyä valokuvin

Syksyn ja pimeän, tihkun ja viiman puskiessa päälle, on mukavaa palata vielä hetkeksi valokuvien muodossa kesään ja omalle takapihalle hyötykasvien pariin. Viljelylaatikon keltasipulit ja punasipulit, salaatit ja retiisit kasvoivat hyvin. Tammenlehti- ja sekasalaatti antoivat satoa pitkälle loppukesään saakka ja sipulit maistuivat niin hyvin, että sadonkorjuun jälkeen ne loppuivat muutamassa viikossa. Retiisit taas olivat kiva lisä salaatteihin niin maultaan kuin väriltäänkin.




Chili oli tämän kesän ehdoton yllättäjä. Muutaman vuoden takainen chilikokeilu mielessä, odotuksemme eivät olleet kovin korkealla chilien tulisuuden tai edes kunnollisen sadon suhteen. Toisin kuitenkin kävi, Bhut Jolokian kasvattaessa runsaasti hyvinkin tulista ja kauniin punaista hedelmää.



Yrttilaatikon basilikat, sitruunamelissa, timjami, persilja, minttu ja viinisuolaheinä takasivat yrttien riittävyyden hyvin koko kesäksi ja osa jopa talven varalle. Myös lehtikaali ja pinaatti nousivat ehdottomiksi suosikeiksi kesän mittaan, ihania ja helppoja kasvatettavia. Näitä lisää ensi kesänä! 



maanantai 5. elokuuta 2013

Valkosipuliset maustekurkut

Säilöntäpuuhat jatkuu, nyt vuorossa maustekurkut. Aikomuksena oli tehdä maustesekoitus itse mutta halusinkin päästä helpolla ja ostin viime vuonna hyväksi havaitun Meiran maustesekoituksen, jossa on suolan lisäksi sinapinsiemeniä, maustepippuria, piparjuurta ja valkosipulia. Myös näiden maustekurkkujen liemen ohje on otettu samaisen maustesekoituspussin kyljestä. Kurkkujen kanssa purkkiin laitoin lisäksi tilliä ja mustaherukanlehtiä ja niin, tietenkin runsaasti valkosipulia. 

Ainekset:

2,5 kg avomaankurkkuja
nippu tillinvarsia
n. 15 mustaherukanlehteä
n. 15 valkosipulinkynttä

Liemi:

3 dl etikkaa
2,5 dl sokeria
1,5 l vettä
puoli pussia Meiran mausteseosta kurkun säilöntään


Pese kurkut hyvin ja leikkaa ne viipaleiksi. Pese tilli, mustaherukanlehdet ja paloittele valkosipulinkynnet. Lado kurkkuviipaleet kerroksittain puhtaisiin lasipurkkeihin tillinvarsien, mustaherukanlehtien ja valkosipulin kanssa. 

Valmista liemi: Kaada etikka, vesi ja sokeri kattilaan. Laita sekaan myös maustesekoitus. Sekoita ja kiehauta liemi. Kaada liemi lasipurkkeihin niin, että kurkut peittyvät. 

Nosta jäähtyneet kurkkupurkit jääkaappiin, anna tekeytyä noin kuukausi.


sunnuntai 4. elokuuta 2013

Marjat hilloiksi

Taas on se aika vuodesta, jolloin purkit ja purnukat on aika kaivaa esille ja marssia kauppaan ostamaan hillosokeria. Säilömispuuhat aloitin pari viikkoa sitten keittelemällä mansikkahilloa ja viime viikolla olikin sitten mustikka-vadelmahillon vuoro. Hillon perusohje löytyy kätevästi hillosokeripussin kyljestä, jonka mukaan myös nämä hillot on valmistettu. Osaan mansikkahilloista innostuin lisäämään myös hieman vaniljasokeria vaihtelun vuoksi mutta perinteinen mansikkahillo on kyllä niin hyvää, ettei se välttämättä mitään extroja kaipaa.

Mustikka-vadelmahillo:

500 g mustikoita
500 g vadelmia
0,5 dl vettä
0,5 kg hillosokeria

Laita marjat ja vesi kattilaan. Sekoita hillosokeri höyryävään seokseen. Keitä noin 10 -15 minuuttia. Sekoita välillä. Kuori vaahto pois.

Jäähdytä hilloa noin puoli tuntia keittämisen jälkeen ja purkita puhtaisiin lasipurkkeihin. Nosta hillot jääkaappiin, kun ne ovat jäähtyneet.


Mansikkahillo:

1 kg mansikoita
0,5 dl vettä
0,5 kg hillosokeria
2 tl vaniljasokeria

Laita marjat kattilaan. Lisää hillosokeri, kun marjat alkavat höyrytä. Keitä noin 10 -15 minuuttia. Sekoita välillä. Kuori vaahto pois.

Jäähdytä hilloa noin puoli tuntia keittämisen jälkeen ja purkita puhtaisiin lasipurkkeihin. Nosta hillot jääkaappiin, kun ne ovat jäähtyneet.



torstai 18. heinäkuuta 2013

Kaksi erilaista pestoreseptiä

Basilikojen antaessa mukavasti satoa, on aika tehdä mitäs muutakaan kuin pestoa. Ja kun basilikaa nyt sattui olemaan niinkin runsaasti, päätin tehdä kahta erilaista pestoa. Ensimmäiseen satsiin laitoin pinjansiemenien ohella mantelilastuja, jotka sopivatkin joukkoon hyvin. Toisessa versiossa korvasin pinjansiemenet ja mantelilastut auringonkukansiemenillä sekä heitin basilikan rinnalle hieman pinaatinlehtiä. Ei ollenkaan hullumpi vaihtoehto perinteiselle pestolle. Näissä pestoresepteissä mukailin useampaa löytämääni pesto-ohjetta, joista ainesten määrät sitten muuttuivat omaan makuun sopiviksi. Oman suosikin löytää vain kokeilemalla.

Peston valmistuksesta innostuneena, tein pestoa pakastimeen myös pieniin annospusseihin. Suunnitelmissa on siis herkutella omatekoisella pestolla ensi talvena. Saa tosin nähdä säilyykö nämä valloittavat basilikaherkut sinne saakka, niin monia suunnitelmia peston varalle on - pestopastaa, pizzaa, pestokanaa..
 
Perinteinen pesto:

2 ruukkua basilikanlehtiä
2 valkosipulinkynttä
2 rkl pinjansiemeniä
2 rkl mantelilastuja
1 dl parmesaania
1,5 dl oliiviöljyä

Sekoita ainekset sauvasekoittimella tai laita tehosekoittimeen. Lisää öljyä tarvittaessa.


Pestopinaatilla ja auringonkukansiemenillä:

0,5 l basilikanlehtiä
1 dl pinaatinlehtiä
2 valkosipulinkynttä
0,5 dl auringonkukansiemeniä
1 dl parmesaania
1 dl oliiviöljyä

Sekoita ainekset sauvasekoittimella tai laita tehosekoittimeen. Lisää öljyä tarvittaessa.
 
Kerrassaan hurmaavan tuoksuista omatekoista pestoa täytyi päästä maistamaan pikimmiten. Tuoreiden tomaattien päällä ihan sellaisenaan peston maku pääsi hyvin oikeuksiinsa. Pestotomaattien kaveriksi lautaselle pyöräytin pannulla hieman lehtikaalia, pinaattia ja sipulia sekä maustoin seoksen mustapippurilla ja suolalla. Sopivan kevyt pieni iltapala sitruunamelissateen kera.

perjantai 14. kesäkuuta 2013

Kuusenkerkkäsiirappi

Soul Kitchen- blogin kuusenkerkkäsiirapista innostuneena päätin itsekin kokeilla miltä kuusenkerkkäsiirappi maistuu. Mökkireissu sai siis oman ohjelmanumeronsa kuusenkerkkien metsästyksestä ja täytyypä todeta, että korkeaan aikaan olin liikenteessä. Monissa kuusissa kuusenkerkät kun olivat jo virahtaneet hieman liian pitkiksi. Sopivan määrän kerkkiä sain kuitenkin kerättyä ja niistä siirappiakin valmistettua :)


Ainekset:

4 dl kuusenkerkkiä
8 dl vettä
1,5 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria

Liota kerkkiä yön yli vedessä. Siivilöi kerkät seuraavana päivänä ja laita ne kattilaan. Lisää kattilaan 8 dl vettä. Anna kiehua miedolla lämmöllä 1-2 tuntia. Itse keitin noin 1,5 tuntia.

Siivilöi kerkät vedestä ja ota keitinvesi talteen. Laita keitinvesi kattilaan, lisää sokeri ja vaniljasokeri. Keitä miedolla lämmöllä 1-2 tuntia, kunnes koostumuksesta tulee siirappimaista. Itse keitin siirappia reilun tunnin ja lopputulos oli sopivan juoksevaa.

Siirapin valmiuden voit kokeilla vesitestillä. Laita lasiin kylmää vettä ja tiputa pieni määrä siirappia lasiin. Jos se ei liukene veteen heti, siirappi on valmista.

Kaada valmis kuusenkerkkäsiirappi puhtaisiin lasipurkkeihin ja anna jäähtyä. Tästä määrästä sain siirappia yhden pienen purkillisen, joten tästä pienempää määrää ei ole oikeastaan edes järkevää alkaa tehdä. Mutta kyllä tuosta yhdestäkin purkillisesta siirapin makuun pääsee! Ja jos kovasti innostuu niin ensi vuonna sitten suuremmalla kapasiteetilla keittopuuhiin. 



Vielä en ole ehtinyt valmista siirappia maistelemaan, mitä nyt hieman kuumana heti keittämisen jälkeen. Mutta hyvältä se vaikuttaa. Kuusenkerkkäsiirappi sopii hyvin jälkiruokien kanssa nautittavaksi, esimerkiksi pannukakun. Lisäksi kuusenkerkkäsiirappia on käytetty monissa yhteyksissä grillipihvien kanssa tai esimerkiksi marinadeissa maun tuojana. Nämäkin ehdottomasti kokeilemisen arvoisia!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...