tiistai 31. joulukuuta 2013

Uuniperunat katkaraputäytteellä

Uuniperunat erilaisilla täytteillä ovat herkullista ja helppotekoista ruokaa. Jostain syystä olemme tykästyneet tähän yksinkertaiseen katkaraputäytteeseen, joka ei petä koskaan. Alla olevaan reseptiin en ole laittanut tarkkoja määriä, koska jokainen voi tehdä sitä siinä suhteessa kuin haluaa. Uuniperunat katkaraputäytteellä sopivat esimerkiksi hyvin alkupalaksi tai vaikkapa pääruoaksi uudenvuoden karkeloihin!

Ainekset:

isoja perunoita
keskikokoisia tai pieniä katkarapuja
creme fraichea
punasipulia
tuoretta tilliä
mustapippuria
suolaa

Pese perunat ja kääri ne yksitellen folioon. Kypsennä perunoita uunissa 200-asteessa noin tunti tai kunnes ne ovat kypsiä.

Valmista katkaraputäyte: Sulata katkaravut ja valuta ne hyvin. Kuori punasipuli ja hienonna se. Laita katkaravut kulhoon ja sekoita joukkoon creme fraichea. Lisää hienonnettua punasipulia ja tuoretta tilliä. Mausta mustapippurilla ja suolalla. Sekoita hyvin. Säilytä katkaraputäyte kylmässä tarjoiluun saakka.


sunnuntai 29. joulukuuta 2013

Kylmäsavuporo-leipäjuusto-punajuurisalaatti

Näin joulun jälkimainingeissa vuodenvaihteen juhlien ollessa jo aivan nurkan takana, palaan vielä hetkeksi jouluun ja herkulliseen joulupöydän salaattiin. Tämä salaatti sopii kyllä oikein hyvin myös uudenvuoden juhlintaan laadukkaiden raaka-aineidensa ja makumaailmansa vuoksi, joten vuotta ei tarvitse odottaa kunnes tätä salaattia pääsee tekemään. Poron kylmäsavupaisti, leipäjuusto ja punajuuret sopivat mahtavasti yhteen pähkinöistä nyt puhumattakaan. Lopputulos oli hyvin ruokaisa ja maukas sekä lisäksi salaatin ainekset täydensivät loistavasti toisiaan. Tarkoituksena oli viimeistellä salaatti juhlavasti jäisillä puolukoilla, mutta ilmeisesti notkuva joulupöytä vei kaiken huomioni ja puolukat unohtuivat. Seuraavalla kerralla sitten!

Ainekset:

poron kylmäsavupaistia
leipäjuustoa
punajuuria
salottisipulia
kurkkua
pekaanipähkinöitä
jäävuorisalaattia
lehtisalaattia
oliiviöljyä
mustapippuria

Huuhtele salaatit, kuivaa ne hyvin ja revi tarjoiluvadille. Keitä punajuuret ja jäähdytä ne hyvin. Paloittele kunnes ne ovat jäähtyneet. Huuhdo kurkku ja paloittele se. Kuori salottisipuli ja leikkaa se renkaiksi. Lisää punajuuret, kurkut ja sipulit salaattiin. Leikkaa poron kylmäsavupaistisiivut puoliksi ja asettele rullalle salaatin sekaan. Lisää lopuksi paloiteltu leipäjuusto ja pekaanipähkinät. Viimeistele salaatti lorauksella öljyä ja ripauksella mustapippuria.

Vinkki: Koristele salaatti jäisillä puolukoilla!

perjantai 27. joulukuuta 2013

Helppo Dijon-sinappi

Joulusinappia on tullut tehtyä jo kolmena peräkkäisenä vuotena tällä samalla hyväksi todetulla reseptillä, jonka olen joskus napannut jostakin lehdestä. Sinapista tulee melko voimakkaan makuista, koska siinä ei ole käytetty sokeria tai kermaa. Makeutuksena sinapissa on käytetty ainoastaan hunajaa, joka antoi sinapille oikein mukavan makuvivahteen. Viiniksi sinappiin soveltuu kuiva valkoviini, jonka ei tarvitse olla kuitenkaan kovin hapokas. Tällä kerralla valitsemani valkoviini oli ehkä hieman liiankin hapokas, jonka epäilen olleen syynä sinapin pieneen sivumakuun. Mutta hyvin sinappi silti kinkulle soveltui, eikä se syömättä jäänyt.



Ainekset:

2 dl kuivaa valkoviiniä
2 salottisipulia
2 valkosipulinkynttä
1 dl sinappijauhetta
2 rkl hunajaa
½ rkl öljyä
1 tl suolaa




 



Pilko salottisipulit ja valkosipulinkynnet. Keitä sipuleita valkoviinissä 5-10 minuuttia miedolla lämmölla. Siivilöi neste ja anna sen jäähtyä. Sekoita sinappijauhe jäähtyneeseen nesteeseen koko ajan sekoittaen. Lisää hunaja, öljy ja suola. Kuumenna hiljakseen kunnes sinappi paksuuntuu. Älä kuitenkaan keitä. Säilö sinappi puhtaaseen lasipurkkiin.


tiistai 24. joulukuuta 2013

Hyvää Joulua!

" Joulu tuoksuu piparille, kinkulle ja kanelille. 
Tonttu tupaan tupsahtaa, Joulumieltä toivottaa!" 

 Rauhallista ja makoisaa joulua kaikille blogia lukeneille!


maanantai 23. joulukuuta 2013

Karpalomutakakku

Mutakakku on yksi herkullisimmista jälkkäreistä mitä tiedän. Herkullisia jälkkäreitä on kyllä hirmuinen lista, mutta yksi niistä monista. Mutakakku on myös todella makea, joten useimmiten pieni pala riittää, ellei nyt halua vetää aivan överiksi tätä kakkua mässäillen. Mutta kielen se vie mennessään, ihanan suklaistahan se on. Tähän mutakakkureseptiin tuli myös karpaloita, jotka toivat kakkuun oikein pikantin säväyksen. Vähän raikkautta ja kirpsakkuutta ylenpalttisen makeuden rinnalle. Resepti on napattu jostain lehdestä, jota en nyt tarkemmin muista. Näitä ihania reseptejä kun on tullut keräiltyä tosiaan pitkin syksyä. Lopputulos oli kyllä myös noiden karpaloiden ansiosta mukavan jouluinen, ehdottomasti voisin suositella tätä joulupöytään jälkkäriksi! 

Ainekset:

75 g leivontamargariinia
150 g tummaa suklaata
3 kananmunaa
1½ dl sokeria
1½ dl vehnäjauhoja
1 rkl tummaa kaakaojauhetta
1 tl leivinjauhetta
1 tl vaniljasokeria
1 dl jäisiä karpaloita

Koristeeksi:

tummaa suklaata
jäisiä karpaloita
tomusokeria

Vuoraa irtopohjavuoan (halkaisia n. 22 cm) pohja leivinpaperilla. Sulata rasva ja suklaa sekä sekoita ne. Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Kaada hieman jäähtynyt suklaa-rasvaseos muna-sokerivaahtoon varovasti sekoittaen. Sekoita vehnäjauhot, kaakaojauhe, leivinjauhe ja vaniljasokeri. Lisää jauhoseos varovasti taikinaan. Kaada puolet taikinasta vuokaan ja ripottele päälle jäisiä karpaloita. Lisää loput taikinasta karpaloiden päälle. Paista 175-asteisen uunin keskitasolla noin 25 minuuttia. Älä paista kakkua liikaa, taikinan kuuluu jäädä kosteaksi. Anna kakun hieman jäähtyä. Koristele mutakakku rouhitulla tummalla suklaalla, tomusokerilla ja jäisillä karpaloilla.



sunnuntai 22. joulukuuta 2013

Vuohenjuustoinen bataattipatee

Bataatti on herkullinen ja erityisesti näin joulun alla hyvä vaihtoehto perinteiselle perunalle. Makeutensa ansiosta se sopii hyvin joulupöytään ja erilaisiin jouluisiin ruokiin. Maku-lehden (7/2013) ohjeella intouduin tekemään pateeta ensimmäistä kertaa elämässäni ja tämän pateen pääraaka-aineeksi pääsi herkullisen makea bataatti. Pateethan ovat kaikessa yksinkertaisuudessaan melko helppoja ja nopeita valmistaa, täytteet vain sekaisin, vuokaan ja vesihauteeseen kypsymään. Vuohenjuusto ja timjami kruunasivat hienosti tämän bataattiherkun ja vuohenjuusto maistuikin pateessa melko voimakkaasti. Mutta tämä siis ainoastaan positiivinen seikka, jos vuohenjuustosta tykkää!

Ainekset:

1 bataatti (500-600g)
1 prk keitettyjä kikherneitä (400/265g)
150 g vuohenjuustoa
2 rkl korppujauhoja
1 rkl sitruunamehua
1 rkl juoksevaa hunajaa
1 tl suolaa
½ tl mustapippuria
2 kananmunaa
½ dl tuoretta timjamia hienonnettuna (laitoin kuivattua)

Vuokaan:
voita
2 rkl seesaminsiemeniä

Koristeeksi:
100 g vuohenjuustoa viipaleina
timjamia

Kuori ja paloittele bataatti. Keitä bataattipalat pehmeiksi ja valuta ne. Kumoa palat kulhoon. Lisää valutetut kikherneet, vuohenjuusto, sitruunamehu, hunaja, suola ja mustapippuri. Sekoita seos tasaiseksi. Lisää kananmunat ja timjami, sekoita hyvin. Voitele vuoka (n. 1 litra) ja leivitä se seesaminsiemenillä. Kaada bataattiseos vuokaan ja tasoita pinta. Nosta pateevuoka isoon uunivuokaan ja kaada ympärille kiehuvaa vettä pateevuoan puoliväliin saakka. Kypsennä pateeta vesihauteessa 175-asteisessa uunissa noin 55 minuuttia. Kumoa kypsä patee uuninkestävälle tarjoiluvadille. Levitä päälle vuohenjuustoviipaleita. Paahda pateeta vielä 225-asteisessa uunissa noin 10-15 minuuttia.


Koristele valmis bataattipatee timjamilla. Tarjoa lämpimänä lisäkkeenä esimerkiksi broilerin tai muun lihan kanssa.


lauantai 21. joulukuuta 2013

Hedelmäinen joululeipä


Joululoman viimeinkin alkaessa, on vihdoin aikaa aloittaa jouluherkkujen valmistelut ja reseptikokeilut erilaisista herkkuohjeista, joita on tullut hamstrattua jo pidemmän aikaa ajatuksena " tuota täytyy sitten jouluna tehdä..". Toki tulevaa joulua on tullut fiilisteltyä jo useampaan otteeseen glögin, torttujen ja pipareiden muodossa, mutta ensimmäisen loma-aamun kunniaksi halusin tehdä pitkästä aikaa tuoretta leipää. Tuoreen leivän tuoksu on aina yhtä kiehtova ja huumaava ja tuoreen itse tehdyn leivän maku aivan ihana. Maku-lehdessä on viime aikoina ollut useampiakin herkullisia leipäohjeita, mutta tämä hedelmäinen joululeipä oli ehdottomasti kokeilemisen arvoinen. Alkuperäinen resepti löytyy Maku-lehdestä 7/2013. Itse tykkään niin paljon kaikista luumuisista herkuista, että korvasin omenarenkaat kuivatuilla luumuilla.

Ainekset:

2 leipää

50 g tuorehiivaa
6 dl vettä
2 rkl juoksevaa hunajaa
1 tl ruususuolaa
1 dl kauraleseitä
1 dl kaurahiutaleita
n. 10 dl vehnäjauhoja
1 dl pähkinäsekoitusta ruohittuna
1 dl kuivattuja aprikooseja silputtuna
1 dl kuivattuja luumuja silputtuna

Liuota hiiva kädenlämpöiseen veteen. Lisää hunaja ja suola. Sekoita joukkoon kauraleseet, kaurahiutaleet ja jauhoja sen verran, että taikinasta tulee vellimäistä. Lisää rouhitut pähkinät sekä silputut aprikoosit ja luumut. Alusta taikinaan loput jauhoista ja vaivaa kimmoisaksi. Kohota liinalla peitettynä noin tunti.

Jaa taikina kahtia. Vaivaa taikinasta ilmakuplat pois jauhotetulla alustalla. Muotoile taikinasta kaksi pitkulaista leipää ja nosta ne litran vetoisiin leipävuokiin. Kohota vielä 15 minuuttia. Koristele leivät halutessasi esimerkiksi saksanpähkinöillä. Paista 225-asteisessa uunissa noin 25 minuuttia tai kunnes leivät ovat kypsiä.

Vinkki: Luumut ja aprikoosit voit korvata esimerkiksi kuivatuilla karpaloilla, viikunoilla tai mangolla!

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...