torstai 13. kesäkuuta 2013

Niin ihanat hyötykasvit!

Tänä kesänä sain viimein oman pienen viljelylaatikon, joka on jäänyt parina edellisenä kesänä pelkäksi haaveeksi ajatuksen tasolle. Talvella voimistunut hyötykasvi-intoiluni kasvoikin kevään edetessä siinä määrin, että avomieheni tarttui sahaan ja vasaraan ja lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen. Innokkaana parvekepuutarhurina olen kasvatellut yrttejä useamman vuoden, vaihtelevalla menestyksellä tosin. Toiset yrtit ovat menestyneet, toiset taas eivät mutta kokeilut jatkuu :) Tänä kesänä olikin aika laajentaa yrtti-innostusta muutamiin muihin hyötykasveihin. Kiitos oman pienen pihan!

Keväällä oli melkoinen valinnan vaikeus, mitä viljelylaatikkoon sitten laittaisin. Liian hyviä vaihtoehtoja kun on aivan liikaa! Tällaisena amatööripuutarhurina päädyin kasvattamaan keltasipulia, punasipulia, retiisiä ja kahta salaattia. Sipulit olivat suhteellisen helppo valinta helpon kasvatettavuuden ja varman menekin vuoksi. Retiisejä taas on mukava lisäillä salaatteihin ja syödä vaikka sellaisenaan, lisäksi niidenkään kasvatuksen ei pitäisi mitään salatiedettä olla. Erilaisia salaatteja rakastavassa ja suurkuluttavassa taloudessa salaatin istuttaminen olikin päivänselvää, lajikkeiden valinnassa meinasi vain mennä pää pyörälle. Tällä kertaa viljelylaatikkoon valikoitui kuitenkin lehtisalaattia ja tammenlehtisalaattia. Eli näillä mennään!


 

Ihka ensimmäiset retiisit omasta retiisipenkistä nappasin tänään ja voi kun ne maistuivatkaan herkullisilta!
Näitä lisää kiitos!











Ja niinhän siinä ennakko-olettamusten mukaisesti kävikin, ettei yksi viljelylaatikko riittäisi kaikille kasvatettaville! Mutta onneksi takapihalta löytyi tilaa myös pienelle kukkapenkille. Kasvamassa on lehtiselleriä, ruohosipulia ja kokeilun vuoksi iskin maahan myös kaupasta ostetun (jo kynityn) lehtisalaatin ja rucolan. Rucolatupsu oli pakko laittaa ihan sen takia, että se on niin suurta herkkua enkä etsinnöistä huolimatta puutarhoilta rucolantaimia löytänyt. Ensi kesänä se voisikin olla yksi varteenotettava kasvatettava viljelylaatikkoon?



Sitten iki-ihanat yrtit! Niitä ilman kesä ei tunnu kesältä.

Ja taas pääsi avomies nikkarointihommiin! Valkoinen yrttilaatikko on juuri sopivan kokoinen terassille ja siihen mahtuu useampaa lajin edustajaa. Laatikossa kasvaa basilikaa, sitruunamelissaa, persiljaa, timjamia, viinisuolaheinää ja minttua. Näistä tämän kesän uusi tuttavuus on timjami. Muutaman kerran se on jo ruokiinkin päässyt mutta lisää makumatkoja on vielä tulossa!



Lisäksi terassilla kasvaa lehtikaalia, pinaattia, vielä lisää ihanaa basilikaa ja chili! Erityisesti chilin suhteen odotukset ovat korkealla. Lajike on tulista Bhut Jolokiaa, joten katsellaan kuinka täällä irvistellään jos satoa saadaan!


tiistai 11. kesäkuuta 2013

Kanttarellirisotto

Löysin pakastimen perältä vielä rasiallisen viime vuotisia kanttarellejä ja miettiessäni mitä niistä voisin kokkailla, tuli kanttarellirisotto ensimmäisenä mieleen. Eikun siis kauppaan ostamaan risottoriisiä ja parmesaania. Toivotaan, että myös tänä vuonna tulee hyvä kanttarellisato ja näitä herkkuja pääsee taas keräämään. On ne vaan niin hyviä!
 

Ainekset: 

200 g risottoriisiä
n. 4 dl paistettuja kanttarellejä
1 sipuli
3 valkosipulinkynttä
kourallinen basilikaa
n. 60 g parmesaania
7 dl -1 l kanalientä
oliiviöljyä 
Kuori sipuli ja valkosipulinkynnet sekä hienonna ne. Silppua basilikan lehdet hienoksi silpuksi. Valmistele kanttarellit. Jos kanttarellit ovat tuoreita, paista ne pannulla öljyssä ja mausta ripauksella suolaa. Jos otat kanttarellit pakastimesta, sulata ne ja paista pannulla.

Kuullota sipulia ja valkosipulia kattilassa tilkassa öljyä. Lisää riisit ja kuullota läpinäkyviksi. Lisää kanalientä vähitellen sen verran, että se ehtii imeytyä riiseihin ja kaada sitä lisää. Sekoita koko ajan. Keitä  noin 18-20 minuuttia. Lisää kuutioidut kattarellit ja hyvin hienonnetut basilikan lehdet. Lisää lopuksi parmesaania ja mausta mustapippurilla. Sekoita hyvin.
Koristele kanttarellirisotto basilikan lehdillä ja ripauksella mustapippuria. Tarjoile heti parmesaaniraasteen kera.




Tomaattikeitto

Tuoreista tomaateista tehty tomaattikeitto on maukasta ja sopivan kevyttä kesäruokaa. Talvella tomaattikeitto syntyy helposti säilykkeistä mutta sesongin aikaan kesällä tuoreita tomaatteja ei vaan voi ohittaa. Tällä kertaa keitto sai makua tuoreista yrteistä, basilikasta ja timjamista, jotka molemmat sopivat mielestäni tomaattikeittoon erinomaisesti! Valkosipulia ja chiliä keittoon tuli laitettua myös melko runsaasti, jotka toivatkin makua ihan kiitettävästi. Lisätyn suolan jätinkin keitosta kokonaan pois (toki liemikuutiossa sitä oli), eikä lopputulos sitä kyllä kaivannutkaan. Oheisella reseptillä keittoa tulee iso kattilallinen, joten tästä ohjeesta riittää useammallekin tomaattikeiton ystävälle.

Tomaattikeitto sopii tarjottavaksi sellaisenaan esimerkiksi lounaaksi patonkien kera. Herkullisten Yrtti-valkosipulipatonkien ohje löytyy täältä. Tomaattikeitto on myös hyvä alkupala, jolloin keittoa kannattaa tosin tehdä vähemmän.

Ainekset:

2 kg tuoreita tomaatteja
2-3 porkkanaa
500g paseerattua tomaattia
5 valkosipulinkynttä
1 iso sipuli 
1-2 chilipalkoa
2 dl kermaa
1 kasvisliemikuutio
oliiviöljyä
kourallinen basilikaa
kourallinen timjamia
mustapippuria 




Kalttaa tomaatit: Kiehauta kattilallinen vettä kiehuvaksi ja laita tomaatit veteen. Anna tomaattien kiehua noin minuutin ja kaada vesi pois. Anna tomaattien jäähtyä hetki ja kuori ne. Pilko tomaatteja pienemmiksi. 

Kuori porkkanat, keitä ne pehmeiksi ja paloittele ne. Hienonna basilikan lehdet sekä timjami jo valmiiksi.

Kuori ja hienonna valkosipulinkynnet sekä sipuli. Poista chilistä simenet ja hienonna se.  Kuullota hienonnetut valkosipulit, sipuli sekä chilit paistinpannulla öljyssä. Soseuta seos sauvasekoittimella tahnamaiseksi.

Laita kaltatut tomaatit ja paloitellut pehmeät porkkanat kattilaan. Lisää paseerattu tomaatti ja kasvisliemikuutio. Anna kiehua noin 10 minuuttia. Lisää tuoreet yrtit sekä valkosipuli-sipuli-chiliseos. Ota kattila pois liedeltä ja soseuta sauvasekoittimella tasaiseksi. Lisää lopuksi kerma ja mustapippuri. Sekoita ja kiehauta keitto vielä kerran. 

Koristele keitto basilikalla ja ripauksella mustapippuria. Tarjoile lämpimänä.

perjantai 7. kesäkuuta 2013

Sitruunajuustokakku

Lämpimän kesäpäivän kahvihetken kruunaa sitruunajuustokakku, joka maistuu kesällä erityisen hyvältä raikkautensa ansiosta. Raikkaat sitruunaiset herkut ovatkin yksi ehdottomista makeista suosikeistani kesällä. Tässä avomieheni tekemässä kakussa sitruunaa tulee täytteen lisäksi myös pohjaan. Ja toki sitruunajuustokakku koristellaan teeman mukaisesti sitruunamelissalla!

Pohja:

50 g voita
200 g sitruunatäytekeksejä

Täyte:

400 g sitruunatuorejuustoa
3 dl kuohukermaa
4 liivatelehteä
2 limetin mehu
1 dl sokeria
1 tl vaniljasokeria

Koristeluun sitruunamelissan lehtiä

Valmista pohja: 
Murskaa keksit ja sekoita voi joukkoon. Painele seos rengaspohjavuokaan (halkaisija 22 cm). 

Valmista täyte:
Laita liivatelehdet likoamaan kylmään veteen. Sekoita tuorejuusto, limetin mehu, sokeri ja vaniljasokeri. Purista liivatelehdistä liika vesi pois ja liuota ne tilkkaan kiehuvaa vettä. Kaada liivate täytteeseen ohuena nauhana, sekoita koko ajan. Vatkaa kerma kuohkeaksi vaahdoksi. Nostele kerma täytteen joukkoon. Kaada täyte irtopohjavuokaan pohjan päälle. Anna hyytyä jääkaapissa muutaman tunnin, mielellään yön yli. Koristele juustokakku sitruunamelissan lehdillä ennen tarjoilua.


keskiviikko 5. kesäkuuta 2013

Raikas kesäsalaatti

Ainekset:

lehtisalaattia
viininlehtisalaattia
basilikaa
avokadoa
kurkkua
sitruunan kuorta ja mehua
oliiviöljyä
mustapippuria

Revi lehtisalaatin ja viininlehtisalaatin lehdet lautaselle. Kuori avokado, poista kivi ja paloittele avokado viipaleiksi. Paloittele kurkku. Raasta salaatin päälle sitruunan kuorta, erityisen kaunista kuoriraastetta tulee sitrusraastimella. Lisää salaattiin myös hieman sitruunan mehua. Koristele salaatti basilikan lehdillä. Kaada lopuksi loraus oliiviöljyä ja mausta mustapippurilla.

Vinkki: Lisää makua salaattiin saat lisäämällä päälle parmesaanilastuja!


tiistai 4. kesäkuuta 2013

Uunibataatit

Ainekset: 2 henkilölle

2 bataattia
oliiviöljyä
mustapippuria 
suolaa 

Huuhtele bataatit hyvin ja halkaise ne kolmeen osaan. Leikkaa päätypalojen päät tasaisiksi, että bataatit pysyvät pystyssä. Asettele bataatit uunipellille leivinpaperin päälle. Kaada päälle loraus oliiviöljyä. Mausta mustapippurilla ja suolalla.

Paista uunissa 200-asteessa noin tunti tai kunnes bataatit ovat pehmenneet. Tarjoile lämpiminä.

Tällä yksinkertaisella reseptillä herkullisten uunibataattien teko on helppoa! Uunissa bataatti pehmenee melko pehmeäksi, joten kuori pitää bataatin hyvin kasassa. Uunibataatit sopivat hyvin lisukkeeksi esimerkiksi perunan tilalle.


Kylmäsavulohisalaatti

Ainekset:

200g kylmäsavulohta
2 avokadoa
miniluumutomaatteja
1 pieni punasipuli
puolikas kurkku
lehtisalaattia
rucolaa
2 rkl sitruunan mehua
mustapippuria
oliiviöljyä

Kuori avokadot, halkaise ne ja poista kivi. Paloittele. Kuori sipuli, halkaise se kahtia ja viipaloi. Halkaise miniluumutomaatit ja paloittele kurkku.

Asettele salaatti ja rucola tarjoiluvadin pohjalle. Lisää päälle tomaatit, kurkku, avokadot, punasipuli ja kylmäsavulohiviipaleet. Kaada salaatin päälle loraus oliiviöljyä. 
Mausta sitruunamehulla ja mustapippurilla.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...